Witaj na forum torysamochodowe.pl!
Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.
Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.
Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.
Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.
Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.
Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.
Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Witam,
na ogół z wielkim zapałem każdy z nas przystępuje do rozbudowy swojego toru. Na aukcjach skupujemy dodatkowe szyny, zakręty i proste. Na ogół w zestawie startowym jest około 7-12 m toru, ale przez rozbudowy, łatwo dojść do 25- 40 m. Oczywiście przy Carrera Go tor będzie stosunkowo krótszy, ale tego systemu torów problem zasilania w energię również dotyczy.
Jak już zbudujemy taki wymarzony tor samochodowy, stawiamy samochodziki, chcemy się ścigać i..... słabiutko. Dlaczego? Co się stało? Czy coś popsułem? Dlaczego te samochody tak wolno jeżdżą?
Przyczyną wszystkiego jest słaby dopływ prądu do wszystkich miejsc toru.
Tor zasilany jest w jednym miejscu, przy Control Unit. Z tego też miejsca musi przejść przez wszystkie łączenia szyn (stanowi to dodatkowy opór dla prądu) do najdalszych części trasy.
Aby zapewnić do bry przepływ prądu musimy zaopatrzyć tor w dodatkowe dojścia prądu bezpośrednio z Control Unit. W tym celu łączymy przewodem tor przy Control Unit z torem oddalonym o około 4-5 sekcji toru. Można również przyjąć, że dodatkowe wejście prądowe robimy nie rzadziej niż dwa metry. Szczególnie jest to ważne przy zwrotnicach, które dodatkowo pobierają prąd przy przełączaniu i odczycie danych do dekodera. Czyli na tor 40 metrowy może nam wyjść całkiem sporo takich dodatkowych wejść prądowych.
Jak to umieścić w szynie?
Przewody umieścimy po drugiej stronie szyny. Są tam takie miejsca, gdzie możemy włożyć przewód. Można zdecydować gdzie będzie lepiej. Na początku czy w połowie szyny. Trzeba pamiętać, że jeśli nasz tor jest na makiecie, to taka szyna może się trochę podnieść i trzeba dobrze wymierzyć gdzie zrobimy otwór w płycie na poprowadzenie przewodu. Jeśli mamy tor na ziemi to można poprowadzić przewód wzdłuż toru lub przy nim doklejając go taśmą.
Możemy użyć przewodu głośnikowego około 2,5 mm lub trochę cieńszy. Oczywiście ten grubszy jest lepszy, ponieważ przewodzi lepiej prąd. Niestety jest on również mniej elastyczny, więc trudniej się go układa.
Przewód odizolowujemy na około 5 cm. Jełśi jest cieńszy niż 2,5mm to na około 10 cm i zginamy go w połowie.
Tak odizolowany przewód wciskamy w otwór w szynie. Możemy trochę zeszlifować końcówki otworów aby przewód się lepiej ułożył w szynie.
Tak robimy dla każdego toru. W przypadku torów digital nie jest to takie istotne aby każdy tor jazdy miał swoje własne zasilanie, ale kto wie może zechcemy również pojeździć w trybie analogowym i wówczas każdy tor jazdy musi mieć swoje własne zasilanie.
Możemy zakleić wszystko taśmą tak aby nie ocierały nam kable o podłoże.
Teraz podłączamy to pod przewód wyprowadzony z Control Unit i ... JUŻ .
UWAGA!
Należy bardzo uważać aby nie zmienić polaryzacji przewodów wychodzących z Control Unit i podłączanych do szyny. Każda szyna ma dwa tory jazdy. Każdy tor jazdy ma dwie listwy zasilające. Na górze i na dole (w jedną włożymy na przykład przewód czerwony, w drugą bez koloru) i tak samo należy "przedłużyć" wejście przewodów do zasilanej szyny. Na tym samym torze jazdy do tej samej listwy zasilającej!!! Jeśli po podłączeniu i próbie jazdy samochodzikami Control Unit zaczyna wam piszczeć i migać to prawdopodobnie znaczy, że zmieniliście polaryzację tych przewodów. Bez paniki! Należy to tylko zmienić i będzie działało.
na ogół z wielkim zapałem każdy z nas przystępuje do rozbudowy swojego toru. Na aukcjach skupujemy dodatkowe szyny, zakręty i proste. Na ogół w zestawie startowym jest około 7-12 m toru, ale przez rozbudowy, łatwo dojść do 25- 40 m. Oczywiście przy Carrera Go tor będzie stosunkowo krótszy, ale tego systemu torów problem zasilania w energię również dotyczy.
Jak już zbudujemy taki wymarzony tor samochodowy, stawiamy samochodziki, chcemy się ścigać i..... słabiutko. Dlaczego? Co się stało? Czy coś popsułem? Dlaczego te samochody tak wolno jeżdżą?
Przyczyną wszystkiego jest słaby dopływ prądu do wszystkich miejsc toru.
Tor zasilany jest w jednym miejscu, przy Control Unit. Z tego też miejsca musi przejść przez wszystkie łączenia szyn (stanowi to dodatkowy opór dla prądu) do najdalszych części trasy.
Aby zapewnić do bry przepływ prądu musimy zaopatrzyć tor w dodatkowe dojścia prądu bezpośrednio z Control Unit. W tym celu łączymy przewodem tor przy Control Unit z torem oddalonym o około 4-5 sekcji toru. Można również przyjąć, że dodatkowe wejście prądowe robimy nie rzadziej niż dwa metry. Szczególnie jest to ważne przy zwrotnicach, które dodatkowo pobierają prąd przy przełączaniu i odczycie danych do dekodera. Czyli na tor 40 metrowy może nam wyjść całkiem sporo takich dodatkowych wejść prądowych.
Jak to umieścić w szynie?
Przewody umieścimy po drugiej stronie szyny. Są tam takie miejsca, gdzie możemy włożyć przewód. Można zdecydować gdzie będzie lepiej. Na początku czy w połowie szyny. Trzeba pamiętać, że jeśli nasz tor jest na makiecie, to taka szyna może się trochę podnieść i trzeba dobrze wymierzyć gdzie zrobimy otwór w płycie na poprowadzenie przewodu. Jeśli mamy tor na ziemi to można poprowadzić przewód wzdłuż toru lub przy nim doklejając go taśmą.
Możemy użyć przewodu głośnikowego około 2,5 mm lub trochę cieńszy. Oczywiście ten grubszy jest lepszy, ponieważ przewodzi lepiej prąd. Niestety jest on również mniej elastyczny, więc trudniej się go układa.
Przewód odizolowujemy na około 5 cm. Jełśi jest cieńszy niż 2,5mm to na około 10 cm i zginamy go w połowie.
Tak odizolowany przewód wciskamy w otwór w szynie. Możemy trochę zeszlifować końcówki otworów aby przewód się lepiej ułożył w szynie.
Tak robimy dla każdego toru. W przypadku torów digital nie jest to takie istotne aby każdy tor jazdy miał swoje własne zasilanie, ale kto wie może zechcemy również pojeździć w trybie analogowym i wówczas każdy tor jazdy musi mieć swoje własne zasilanie.
Możemy zakleić wszystko taśmą tak aby nie ocierały nam kable o podłoże.
Teraz podłączamy to pod przewód wyprowadzony z Control Unit i ... JUŻ .
UWAGA!
Należy bardzo uważać aby nie zmienić polaryzacji przewodów wychodzących z Control Unit i podłączanych do szyny. Każda szyna ma dwa tory jazdy. Każdy tor jazdy ma dwie listwy zasilające. Na górze i na dole (w jedną włożymy na przykład przewód czerwony, w drugą bez koloru) i tak samo należy "przedłużyć" wejście przewodów do zasilanej szyny. Na tym samym torze jazdy do tej samej listwy zasilającej!!! Jeśli po podłączeniu i próbie jazdy samochodzikami Control Unit zaczyna wam piszczeć i migać to prawdopodobnie znaczy, że zmieniliście polaryzację tych przewodów. Bez paniki! Należy to tylko zmienić i będzie działało.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
- GOPiotrGO
- Ścigant
- Posty: 139
- Rejestracja: 05 sty 2014, 23:09
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Super opis. dziekuje
Jak podłączyć sie do Control Unit? Czy coś trzeba rozkręcać i można wtedy stracić gwarancje?
Jak podłączyć sie do Control Unit? Czy coś trzeba rozkręcać i można wtedy stracić gwarancje?
- Slotman
- Starter
- Posty: 16
- Rejestracja: 08 sty 2014, 00:08
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Czy do Carrera Go też to trzeba robić? Może dasz wskazówki jak?
Trzymajcie się mocno kierownicy !!!
SLOTMAN
SLOTMAN
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Nie trzeba rozkręcać Control Unit (wówczas rzeczywiście byłaby utrata gwarancji). Można się "podpiąć" do szyn tuż za Control Unit. Podpinamy się tak samo jak opisałem powyżej. Przewody możan (w przypadku makiety) poprowadzić przez płytę.GOPiotrGO pisze:Super opis. dziekuje
Jak podłączyć sie do Control Unit? Czy coś trzeba rozkręcać i można wtedy stracić gwarancje?
W przypadku gdy mamy wiele takich punktów z dodatkowymi przewodami, warto zastosować coś na kształt rozdzielni. Do tego celu można użyć listwy prądowe dostępne w każdy supermarkecie budowlanym.
Poniżej zamieściłem zdjęcia.
- Załączniki
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Slotman pisze:Czy do Carrera Go też to trzeba robić? Może dasz wskazówki jak?
Nie próbowałem tego robić, ale myślę że zasada działania przy Carrera Go jest taka sama jak przy Carrera Digital. Samochodziki zużywają trochę mniej prądu więc pewnie można umieszczać przewody rzadziej np. co 10 części. Jestem pewny, że przy długich torach poprawi to znacznie sposób jazdy samochodem.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Starter
- Posty: 8
- Rejestracja: 13 paź 2014, 20:58
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
bajpasy w niemieckim wykonaniu:
http://www.youtube.com/watch?v=2eI3lOpp5Kc
http://www.youtube.com/watch?v=2eI3lOpp5Kc
- Szybki
- Użytkownik szos
- Posty: 43
- Rejestracja: 22 gru 2013, 11:58
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
kamieniu pisze:bajpasy w niemieckim wykonaniu:
http://www.youtube.com/watch?v=2eI3lOpp5Kc
A jak kamieniu z twoim zasilaniem na torze? Czy przy takiej długości obchodzisz się bez dodatkowych bajpasów? Czy masz na to jakiś inny sposób?
Szybko, Szybciej, ...... Szybki
Pozdrawiam
Pozdrawiam
- jakub84
- Starter
- Posty: 10
- Rejestracja: 19 sty 2015, 18:14
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Czy same poprowadzenie przewodów bez przeróbki CU na oryginalnym zasilaczu wystarczy na 6 samochodzików? Czy może lepiej przerobić CU i wymienić zasilacz na mocniejszy? Wtedy również będzie trzeba poprowadzić przewody, czy nie będzie już to konieczne?
-
- Użytkownik szos
- Posty: 28
- Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
a można podłączyć dwa zasilacze ? tzn dwa CU ?
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Samo poprowadzenie przewodów bardzo pomoże. Na pewno będzie to zauważalne. Jeśli jest to Carrera Digital 132 to dla 6 samochodów będzie to już duża poprawa. Jeśli nie wystarczy, wtedy można dokupić zasilacz.jakub84 pisze:Czy same poprowadzenie przewodów bez przeróbki CU na oryginalnym zasilaczu wystarczy na 6 samochodzików? Czy może lepiej przerobić CU i wymienić zasilacz na mocniejszy? Wtedy również będzie trzeba poprowadzić przewody, czy nie będzie już to konieczne?
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Niestety nie można, ponieważ źródło sygnałów cyfrowych musi być jedno.martinez76 pisze:a można podłączyć dwa zasilacze ? tzn dwa CU ?
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Użytkownik szos
- Posty: 25
- Rejestracja: 09 mar 2015, 22:40
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Hej
to i ja mam pytanie co do dodatkowego zasilania
jeżeli tor potrzebuje np 2 bypassów to jak zalecacie je poprowadzic ma 2 kawałki połaczne kablami sztuk dwie I powidzmy Mają symbol B a control unit A
i wersja pierwsza: przedłużać napięcie od kolejnego bypassa czyli schematowo <chyba ze narysuje i wstawie fote> A-->B-->B
czy
2 bypassy od/obok control unit B<--A-->B
moje wyształcenie daleko odbiega od elektrycznego, a może i nie.....
Pozdro
Rav "niech prąd będzie z Wami "
to i ja mam pytanie co do dodatkowego zasilania
jeżeli tor potrzebuje np 2 bypassów to jak zalecacie je poprowadzic ma 2 kawałki połaczne kablami sztuk dwie I powidzmy Mają symbol B a control unit A
i wersja pierwsza: przedłużać napięcie od kolejnego bypassa czyli schematowo <chyba ze narysuje i wstawie fote> A-->B-->B
czy
2 bypassy od/obok control unit B<--A-->B
moje wyształcenie daleko odbiega od elektrycznego, a może i nie.....
Pozdro
Rav "niech prąd będzie z Wami "
Rafał <capricorn1977>
-
- Mistrz kierownicy
- Posty: 395
- Rejestracja: 11 kwie 2015, 22:25
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Hej, nie jestem super znawcą tematu, ale ja u siebie poprowadziłem kable z CU, jeden przed, drugi za, tzn z prostej za i przed.
Nie podłączałem bezpośrednio pod CU.
MRO
Nie podłączałem bezpośrednio pod CU.
MRO
-
- Użytkownik szos
- Posty: 25
- Rejestracja: 09 mar 2015, 22:40
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
no dokładnie ja mam tak samo 2 tory z do datkowymi kablami połączone z nastepnymi dwoma
czyli wersja 2 ga B<--A--> B
CU jest jeszcze całe
ale chyba grubość kabl musze zmienic bo to mam w spadku a kabel jest fajny 4 zylowy kolorowy ale cieniutki
pozdro
czyli wersja 2 ga B<--A--> B
CU jest jeszcze całe
ale chyba grubość kabl musze zmienic bo to mam w spadku a kabel jest fajny 4 zylowy kolorowy ale cieniutki
pozdro
Rafał <capricorn1977>
-
- Użytkownik szos
- Posty: 38
- Rejestracja: 29 sty 2017, 12:30
Re: Dodatkowe przewody prądowe - Carrera Digital 132/124
Czy mogę zamiast bajpasów podpiąć co jakiś czas dodatkowy zasilacz ?
W zasilaczu ucinam wtyczkę do CU i te przewody wpinam od spodu w szyny. Zadziała ?
W zasilaczu ucinam wtyczkę do CU i te przewody wpinam od spodu w szyny. Zadziała ?