Witaj na forum torysamochodowe.pl!

Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.

Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.

Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube
SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.

Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Wszystkie tematy związane z prądem, elektroniką, zasilaniem itp.
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

Do lepszego funkcjonowania naszego toru możemy zastosować zasilacz stabilizowany. Pozwala to na pełne lepszy dopływ prądu do wszystkich samochodzików, szczególnie jeśli jeździmy w więcej niż 5 (w systemie Digital).

Ja wybrałem zasilacz laboratoryjny VOLCRAFT HPS 13015.
Specyfikacja to 1-30 V i do 15 A w pełni skalowalny.

Taka specyfikacja jest moim zdaniem najbardziej wszechstronna. Można jej używać dla wszystkich systemów torów. Czyli np. również dla Carrera Digital, który wymaga około 18 V (wówczas zasilacze do 15 nie spełnią swojego zadania).
Istotne jest również aby moc prądowa była powyżej 5A. Pozwala to na pełne wykorzystanie możliwości jazdy sześcioma samochodzikami + ghost. Pobór prądu może wówczas dochodzić do 7A. Niestety takie rozwiązanie wymaga również przebudowy Control Unit, gdyż jest on w stanie "przełknąć" bezpiecznie około 5A. Na szczęście dla naszego bezpieczeństawa i uniknięcia przepalenia toru bez przebudowy, zasilacz posiada dwa wyjścia. W wyjściu przednim jest ograniczenie mocy do 5A, czyli do poziomu bezpiecznego dla naszej Control Unit. W tylnim wyjściu mamy do dyspozycji pełną moc zasilacza.

Większa moc zasilacza jest również ważna przy torach analogowych gdy chcemy tuningować nasze samochody. Silniczki tuningowe pobierają znacznie więcej prądu niż tradycyjne.
Płynna regulacja jest istotna w przypadku, gdy chcemy obniżyć prędkość aut obniżając napięcie lub trochę je stuningować (ostrożnie!!!) podnosząc napięcie powyżej standardowego. Najlepiej nie robić tego powyżej 0,3V dopuszczalnego napięcia :ugeek: .
Załączniki
Zasilacz Volcraft
Zasilacz Volcraft
Zasilacz Volcraft
Zasilacz Volcraft
Specyfikacja zasilacza Volcraft
Specyfikacja zasilacza Volcraft
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Awatar użytkownika
Szybki
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 43
Rejestracja: 22 gru 2013, 11:58

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Szybki »

Jak to się podłącza do toru? Czy trzeba zmieniać coś w listwie podłączeniowej?
Szybko, Szybciej, ...... Szybki

Pozdrawiam
mac
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 36
Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: mac »

Cześć Petrus,

Ponawiam pytanie Szybkiego. Możesz pokazać, wytlumaczyć jak taki zasilacz się podłącza do toru. Dzięki, ale jestem zielony w tym temacie ;)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

mac pisze:Cześć Petrus,

Ponawiam pytanie Szybkiego. Możesz pokazać, wytlumaczyć jak taki zasilacz się podłącza do toru. Dzięki, ale jestem zielony w tym temacie ;)

Pozdrawiam

Podłączenie jest bardzo proste. Używamy do tego po prostu wtyczki ze standardowego zasilacza do Digital 132. Ucinamy i podłączamy plus tam gdzie był plus (wcześniej można sprawdzić na mierniku) i minus. Wtykamy do toru i już. Jak jeszcze potrzeba to mogę przy okazji dać jeszcze zdjęcia.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
mac
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 36
Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: mac »

Ok. A czy mając taki zasilacz i korzystając ze standardowego wyjścia na 5A bez przeróbki control unit, widzisz jakąś różnicę w jeździe aut po torze (mam tu na myśli 6 aut na torze) w odróżnieniu od standardowego zasilacza?
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

Można na zasilaczu podkręcić trochę napięcie co znacznie przyspieszy samochody (i nic nie zniszczy jak nie za dużo). Bez przeróbki szyny 6 samochodów 124 nie da rady, ale 6 digital 132 da. Zasilacz laboratoryjny jest znacznie "szybszy" niż standardowy co ma znaczenie przy przyspieszaniu i zwalnianiu (np. na starcie). Jednak przy mniejszej ilości samochodów nie widać wielkiej różnicy.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
martinez76
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 28
Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: martinez76 »

a czy taki zasilacz pomoże przy wiekszym torze aby auta płynnie jezdziły - nie przerywały ? - bez podpinania dodatkowych kabli ?
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

martinez76 pisze:a czy taki zasilacz pomoże przy wiekszym torze aby auta płynnie jezdziły - nie przerywały ? - bez podpinania dodatkowych kabli ?

Niestety podpięcie dodatkowych kabli jest podstawową i pierwszą czynnością jaką powinno się wykonać. Nie jest to trudne i kosztowne.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
martinez76
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 28
Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: martinez76 »

dzięki za odpowiedz
rozumiem ze jeśli auta skaczą - tzn zacinaja sie - jest to wina braku dodatkowych kabli zasilajacych ?
kupilem kiedys taki kabel carrery - 5m dlugosci - czy wystarczy jak go podepnę do CU i gdzies w polowie toru?
tor rozkladam - nie jest rozlozony na stale
mac
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 36
Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: mac »

Najlepiej troche więcej tych kabli jak byś poprowadził tak co 2 metry jeden, wtedy będziesz miał pewność że napięcie będzie na każdym odcinku toru takie same, ale zależy jak długi masz tor?
martinez76
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 28
Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: martinez76 »

nie jest duzy tor nie jest rozlozony na stale - rozkladam roznie ok 10-12 m
na razie polaczylem odcinek z zasilaniem z punktem mniej wiecej po srodku toru i pomoglo
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

Jeszcze kilka zdjęć jak zrobić kabel do zasilacza. Potrzeba do tego normalnego kabla z istniejącego zasilacza Carrera i dwa wtyki bananowe. Najlepiej czarny i czerwony.

Odcinamy od starego zasilacza Carrery przewód jakieś 5 cm od zasilacza. Ściągamy izolację i przyłączamy wtyki bananowe. Czerwony do plusa UWAGA!! sprawdzić aby plus był plusem !! (na wtyczce jest pokazane), a czarny do minusa.

Przed podłączeniem koniecznie sprawdzamy na zasilaczu czy jest ustawione właściwe napięcie we właściwym trybie!!! Jak nie sprawdzimy i będzie ustawione 30 V to spalimy Control Unit!!!
Dopiero jak wiemy, że jest właściwe napięcie - dla Carrera Digital 132 = 14,8V a dla Carrera Digital 124 = 18,8V, to podłączamy wtyki i wtyk Carrery do Control Unit.
Załączniki
DSC02293.JPG
DSC02292.JPG
DSC02291.JPG
DSC02294.JPG
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
mrobaszki
Mistrz kierownicy
Mistrz kierownicy
Posty: 395
Rejestracja: 11 kwie 2015, 22:25
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: mrobaszki »

Witam,
Dziękujemy za opis i zdjęcia. Zawsze się może zdarzyć, że obetnie się nie ten koniec przewodu :oops: , niby to proste, a jednak.
Pozdr.MRO
mrobaszki
Mistrz kierownicy
Mistrz kierownicy
Posty: 395
Rejestracja: 11 kwie 2015, 22:25
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: mrobaszki »

Witam,
czy w Waszej ocenie, poniższy zasilacz ogarnie skalę 124?
http://allegro.pl/zasilacz-laboratoryjn ... 31300.html
Wybrałem taki z blokadą klawiatury, żeby syn przypadkiem lub z ciekawości nie podkręcił napiecia ;)
Nie mam makiety, więc zasilacz będzie stał w okolicy toru.
Sugestie i opinie mile widziane
MRO
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?

Post autor: Petrus »

mrobaszki pisze:Witam,
czy w Waszej ocenie, poniższy zasilacz ogarnie skalę 124?
http://allegro.pl/zasilacz-laboratoryjn ... 31300.html
Wybrałem taki z blokadą klawiatury, żeby syn przypadkiem lub z ciekawości nie podkręcił napiecia ;)
Nie mam makiety, więc zasilacz będzie stał w okolicy toru.
Sugestie i opinie mile widziane
MRO
Jak już kupować to taki, który będzie miał więcej niż 5A. Jeśli będziesz jeździł 124 w 6 samochodów to mogą brać więcej. Pewnie w niedługim czasie będziesz chciał się pobawić tuningowanymi silnikami i wtedy jeden może brać około 2,5 A. Oczywiście do prądów powyżej 5A trzeba przebudować Control Unit, więc na razie tyle nie podłączaj :o .
Jeśli nie znajdziesz takiego to 5A też będzie ok ale może poszukaj (ja znalazłem :D ).

Nie jestem do końca przekonany czy dobrym rozwiązaniem jest wpisywanie wartości z klawiatury. Chyba łatwiej jest podkręcać gałeczkami.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
ODPOWIEDZ