Witaj na forum torysamochodowe.pl!
Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.
Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.
Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.
Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.
Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.
Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.
Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Do lepszego funkcjonowania naszego toru możemy zastosować zasilacz stabilizowany. Pozwala to na pełne lepszy dopływ prądu do wszystkich samochodzików, szczególnie jeśli jeździmy w więcej niż 5 (w systemie Digital).
Ja wybrałem zasilacz laboratoryjny VOLCRAFT HPS 13015.
Specyfikacja to 1-30 V i do 15 A w pełni skalowalny.
Taka specyfikacja jest moim zdaniem najbardziej wszechstronna. Można jej używać dla wszystkich systemów torów. Czyli np. również dla Carrera Digital, który wymaga około 18 V (wówczas zasilacze do 15 nie spełnią swojego zadania).
Istotne jest również aby moc prądowa była powyżej 5A. Pozwala to na pełne wykorzystanie możliwości jazdy sześcioma samochodzikami + ghost. Pobór prądu może wówczas dochodzić do 7A. Niestety takie rozwiązanie wymaga również przebudowy Control Unit, gdyż jest on w stanie "przełknąć" bezpiecznie około 5A. Na szczęście dla naszego bezpieczeństawa i uniknięcia przepalenia toru bez przebudowy, zasilacz posiada dwa wyjścia. W wyjściu przednim jest ograniczenie mocy do 5A, czyli do poziomu bezpiecznego dla naszej Control Unit. W tylnim wyjściu mamy do dyspozycji pełną moc zasilacza.
Większa moc zasilacza jest również ważna przy torach analogowych gdy chcemy tuningować nasze samochody. Silniczki tuningowe pobierają znacznie więcej prądu niż tradycyjne.
Płynna regulacja jest istotna w przypadku, gdy chcemy obniżyć prędkość aut obniżając napięcie lub trochę je stuningować (ostrożnie!!!) podnosząc napięcie powyżej standardowego. Najlepiej nie robić tego powyżej 0,3V dopuszczalnego napięcia .
Ja wybrałem zasilacz laboratoryjny VOLCRAFT HPS 13015.
Specyfikacja to 1-30 V i do 15 A w pełni skalowalny.
Taka specyfikacja jest moim zdaniem najbardziej wszechstronna. Można jej używać dla wszystkich systemów torów. Czyli np. również dla Carrera Digital, który wymaga około 18 V (wówczas zasilacze do 15 nie spełnią swojego zadania).
Istotne jest również aby moc prądowa była powyżej 5A. Pozwala to na pełne wykorzystanie możliwości jazdy sześcioma samochodzikami + ghost. Pobór prądu może wówczas dochodzić do 7A. Niestety takie rozwiązanie wymaga również przebudowy Control Unit, gdyż jest on w stanie "przełknąć" bezpiecznie około 5A. Na szczęście dla naszego bezpieczeństawa i uniknięcia przepalenia toru bez przebudowy, zasilacz posiada dwa wyjścia. W wyjściu przednim jest ograniczenie mocy do 5A, czyli do poziomu bezpiecznego dla naszej Control Unit. W tylnim wyjściu mamy do dyspozycji pełną moc zasilacza.
Większa moc zasilacza jest również ważna przy torach analogowych gdy chcemy tuningować nasze samochody. Silniczki tuningowe pobierają znacznie więcej prądu niż tradycyjne.
Płynna regulacja jest istotna w przypadku, gdy chcemy obniżyć prędkość aut obniżając napięcie lub trochę je stuningować (ostrożnie!!!) podnosząc napięcie powyżej standardowego. Najlepiej nie robić tego powyżej 0,3V dopuszczalnego napięcia .
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
- Szybki
- Użytkownik szos
- Posty: 43
- Rejestracja: 22 gru 2013, 11:58
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Jak to się podłącza do toru? Czy trzeba zmieniać coś w listwie podłączeniowej?
Szybko, Szybciej, ...... Szybki
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Użytkownik szos
- Posty: 36
- Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Cześć Petrus,
Ponawiam pytanie Szybkiego. Możesz pokazać, wytlumaczyć jak taki zasilacz się podłącza do toru. Dzięki, ale jestem zielony w tym temacie
Pozdrawiam
Ponawiam pytanie Szybkiego. Możesz pokazać, wytlumaczyć jak taki zasilacz się podłącza do toru. Dzięki, ale jestem zielony w tym temacie
Pozdrawiam
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
mac pisze:Cześć Petrus,
Ponawiam pytanie Szybkiego. Możesz pokazać, wytlumaczyć jak taki zasilacz się podłącza do toru. Dzięki, ale jestem zielony w tym temacie
Pozdrawiam
Podłączenie jest bardzo proste. Używamy do tego po prostu wtyczki ze standardowego zasilacza do Digital 132. Ucinamy i podłączamy plus tam gdzie był plus (wcześniej można sprawdzić na mierniku) i minus. Wtykamy do toru i już. Jak jeszcze potrzeba to mogę przy okazji dać jeszcze zdjęcia.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Użytkownik szos
- Posty: 36
- Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Ok. A czy mając taki zasilacz i korzystając ze standardowego wyjścia na 5A bez przeróbki control unit, widzisz jakąś różnicę w jeździe aut po torze (mam tu na myśli 6 aut na torze) w odróżnieniu od standardowego zasilacza?
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Można na zasilaczu podkręcić trochę napięcie co znacznie przyspieszy samochody (i nic nie zniszczy jak nie za dużo). Bez przeróbki szyny 6 samochodów 124 nie da rady, ale 6 digital 132 da. Zasilacz laboratoryjny jest znacznie "szybszy" niż standardowy co ma znaczenie przy przyspieszaniu i zwalnianiu (np. na starcie). Jednak przy mniejszej ilości samochodów nie widać wielkiej różnicy.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Użytkownik szos
- Posty: 28
- Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
a czy taki zasilacz pomoże przy wiekszym torze aby auta płynnie jezdziły - nie przerywały ? - bez podpinania dodatkowych kabli ?
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
martinez76 pisze:a czy taki zasilacz pomoże przy wiekszym torze aby auta płynnie jezdziły - nie przerywały ? - bez podpinania dodatkowych kabli ?
Niestety podpięcie dodatkowych kabli jest podstawową i pierwszą czynnością jaką powinno się wykonać. Nie jest to trudne i kosztowne.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Użytkownik szos
- Posty: 28
- Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
dzięki za odpowiedz
rozumiem ze jeśli auta skaczą - tzn zacinaja sie - jest to wina braku dodatkowych kabli zasilajacych ?
kupilem kiedys taki kabel carrery - 5m dlugosci - czy wystarczy jak go podepnę do CU i gdzies w polowie toru?
tor rozkladam - nie jest rozlozony na stale
rozumiem ze jeśli auta skaczą - tzn zacinaja sie - jest to wina braku dodatkowych kabli zasilajacych ?
kupilem kiedys taki kabel carrery - 5m dlugosci - czy wystarczy jak go podepnę do CU i gdzies w polowie toru?
tor rozkladam - nie jest rozlozony na stale
-
- Użytkownik szos
- Posty: 36
- Rejestracja: 26 sty 2015, 13:50
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Najlepiej troche więcej tych kabli jak byś poprowadził tak co 2 metry jeden, wtedy będziesz miał pewność że napięcie będzie na każdym odcinku toru takie same, ale zależy jak długi masz tor?
-
- Użytkownik szos
- Posty: 28
- Rejestracja: 03 gru 2015, 08:05
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
nie jest duzy tor nie jest rozlozony na stale - rozkladam roznie ok 10-12 m
na razie polaczylem odcinek z zasilaniem z punktem mniej wiecej po srodku toru i pomoglo
na razie polaczylem odcinek z zasilaniem z punktem mniej wiecej po srodku toru i pomoglo
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Jeszcze kilka zdjęć jak zrobić kabel do zasilacza. Potrzeba do tego normalnego kabla z istniejącego zasilacza Carrera i dwa wtyki bananowe. Najlepiej czarny i czerwony.
Odcinamy od starego zasilacza Carrery przewód jakieś 5 cm od zasilacza. Ściągamy izolację i przyłączamy wtyki bananowe. Czerwony do plusa UWAGA!! sprawdzić aby plus był plusem !! (na wtyczce jest pokazane), a czarny do minusa.
Przed podłączeniem koniecznie sprawdzamy na zasilaczu czy jest ustawione właściwe napięcie we właściwym trybie!!! Jak nie sprawdzimy i będzie ustawione 30 V to spalimy Control Unit!!!
Dopiero jak wiemy, że jest właściwe napięcie - dla Carrera Digital 132 = 14,8V a dla Carrera Digital 124 = 18,8V, to podłączamy wtyki i wtyk Carrery do Control Unit.
Odcinamy od starego zasilacza Carrery przewód jakieś 5 cm od zasilacza. Ściągamy izolację i przyłączamy wtyki bananowe. Czerwony do plusa UWAGA!! sprawdzić aby plus był plusem !! (na wtyczce jest pokazane), a czarny do minusa.
Przed podłączeniem koniecznie sprawdzamy na zasilaczu czy jest ustawione właściwe napięcie we właściwym trybie!!! Jak nie sprawdzimy i będzie ustawione 30 V to spalimy Control Unit!!!
Dopiero jak wiemy, że jest właściwe napięcie - dla Carrera Digital 132 = 14,8V a dla Carrera Digital 124 = 18,8V, to podłączamy wtyki i wtyk Carrery do Control Unit.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
-
- Mistrz kierownicy
- Posty: 395
- Rejestracja: 11 kwie 2015, 22:25
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Witam,
Dziękujemy za opis i zdjęcia. Zawsze się może zdarzyć, że obetnie się nie ten koniec przewodu , niby to proste, a jednak.
Pozdr.MRO
Dziękujemy za opis i zdjęcia. Zawsze się może zdarzyć, że obetnie się nie ten koniec przewodu , niby to proste, a jednak.
Pozdr.MRO
-
- Mistrz kierownicy
- Posty: 395
- Rejestracja: 11 kwie 2015, 22:25
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Witam,
czy w Waszej ocenie, poniższy zasilacz ogarnie skalę 124?
http://allegro.pl/zasilacz-laboratoryjn ... 31300.html
Wybrałem taki z blokadą klawiatury, żeby syn przypadkiem lub z ciekawości nie podkręcił napiecia
Nie mam makiety, więc zasilacz będzie stał w okolicy toru.
Sugestie i opinie mile widziane
MRO
czy w Waszej ocenie, poniższy zasilacz ogarnie skalę 124?
http://allegro.pl/zasilacz-laboratoryjn ... 31300.html
Wybrałem taki z blokadą klawiatury, żeby syn przypadkiem lub z ciekawości nie podkręcił napiecia
Nie mam makiety, więc zasilacz będzie stał w okolicy toru.
Sugestie i opinie mile widziane
MRO
- Petrus
- Administrator
- Posty: 932
- Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01
Re: Jaki zasilacz niestandardowy wybrać?
Jak już kupować to taki, który będzie miał więcej niż 5A. Jeśli będziesz jeździł 124 w 6 samochodów to mogą brać więcej. Pewnie w niedługim czasie będziesz chciał się pobawić tuningowanymi silnikami i wtedy jeden może brać około 2,5 A. Oczywiście do prądów powyżej 5A trzeba przebudować Control Unit, więc na razie tyle nie podłączaj .mrobaszki pisze:Witam,
czy w Waszej ocenie, poniższy zasilacz ogarnie skalę 124?
http://allegro.pl/zasilacz-laboratoryjn ... 31300.html
Wybrałem taki z blokadą klawiatury, żeby syn przypadkiem lub z ciekawości nie podkręcił napiecia
Nie mam makiety, więc zasilacz będzie stał w okolicy toru.
Sugestie i opinie mile widziane
MRO
Jeśli nie znajdziesz takiego to 5A też będzie ok ale może poszukaj (ja znalazłem ).
Nie jestem do końca przekonany czy dobrym rozwiązaniem jest wpisywanie wartości z klawiatury. Chyba łatwiej jest podkręcać gałeczkami.
Pozdaaaaaawiam
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"