Witaj na forum torysamochodowe.pl!

Forum zostało zaktualizowane do najnowszej wersji oraz wprowadziłem kilka mechanizmów ochrony forum przed spamem.
Mam nadzieję, że teraz będziesz mógł używać forum w sposób prosty i bezproblemowy.

Bardzo proszę o ewentualne błędy i uwagi.

Zapraszam do subskrybcji kanału na YouTube
SLOT CAR HOBBY LINK DO KANAŁU.

Różnica prędkości pojazdów

Każdy kiedyś zaczyna swoją przygodę z nowym hobby. Tu możesz zadawać pytania związane ze startem, uruchomieniem i podstawami. Nie wiesz co kupić, nie orientujesz się w rożnych zestawach startowych - spytaj innych
ODPOWIEDZ
wilku
Ścigant
Ścigant
Posty: 105
Rejestracja: 28 gru 2016, 06:48
Lokalizacja: Konin

Różnica prędkości pojazdów

Post autor: wilku »

W chwili obecnej mam 3 pojazdy. Po ustawieniu prędkości (od 10% do 30%) na taką żeby nie wypadały z trasy i wciśniętym na max kontrolerze poruszają się z różną prędkością. Poniżej lista od najszybszego do najwolniejszego

PORSCHE 911 CARRERA S CABRIOLET
LAMBORGHINI HURACAN LP 610-4 "POLIZIA"
LAMBORGHINI HURACÁN LP 610-4

co mogę powiedzieć to patrząc na spód są tam wybite daty no i powyższe pokrywa się z tym - porsche najnowsze jeździ najszybciej a reszta troszkę starsza no i wolniejsza.
Różnice są następujące po przejechaniu jednego okrążenia toru i zatrzymaniu
porsche jest o 2 proste przed kolejnym który jest szybszy o 2/3 prostej od ostatniego.

Rozumiem że różnice są dopuszczalne, ale żeby aż takie. Co jest tego przyczyną i jak temu zaradzić. Chodzi o smarowanie, wiek, silniki, przełożenia ? dodam że po lekkim wciśnięciu gazu porsche jedzie a reszta jeszcze stoi. Może chodzi o budowę (bo opony i rozstaw osi porsche lambo mają inne)
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Różnica prędkości pojazdów

Post autor: Petrus »

wilku pisze:W chwili obecnej mam 3 pojazdy. Po ustawieniu prędkości (od 10% do 30%) na taką żeby nie wypadały z trasy i wciśniętym na max kontrolerze poruszają się z różną prędkością. Poniżej lista od najszybszego do najwolniejszego

PORSCHE 911 CARRERA S CABRIOLET
LAMBORGHINI HURACAN LP 610-4 "POLIZIA"
LAMBORGHINI HURACÁN LP 610-4

co mogę powiedzieć to patrząc na spód są tam wybite daty no i powyższe pokrywa się z tym - porsche najnowsze jeździ najszybciej a reszta troszkę starsza no i wolniejsza.
Różnice są następujące po przejechaniu jednego okrążenia toru i zatrzymaniu
porsche jest o 2 proste przed kolejnym który jest szybszy o 2/3 prostej od ostatniego.

Rozumiem że różnice są dopuszczalne, ale żeby aż takie. Co jest tego przyczyną i jak temu zaradzić. Chodzi o smarowanie, wiek, silniki, przełożenia ? dodam że po lekkim wciśnięciu gazu porsche jedzie a reszta jeszcze stoi. Może chodzi o budowę (bo opony i rozstaw osi porsche lambo mają inne)
No niestety tak jest, że różnice są dosyć duże (jak to i jest w normalnych samochodach :) ).

Z tego też powodu wyścigi najlepiej robić samochodami tej samej klasy. Na przykład Lamborgini (i to te wyścigowe nie cywilne, bo mają inne opony) lub Porsche. Każdy z samochodów ma inne właściwości jazdy, przyczepność, zachowanie w zakrętach. Dzięki temu wyścigi różnymi typami samochodów sprawiają dużo radości :D .

Porsche jest dosyć mały i ma nisko położony punkt ciężkości, Ferrari na przykład jest bardzo szeroki i ciężki.

Ja staram się mieć z każdej klasy po około 3 samochody (bo najczęściej jeździmy w trójkę) lub samochody zbliżone jak najbardziej do siebie np. Audi A5 i Mecedes C.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
wilku
Ścigant
Ścigant
Posty: 105
Rejestracja: 28 gru 2016, 06:48
Lokalizacja: Konin

Re: Różnica prędkości pojazdów

Post autor: wilku »

Trochę mnie to zasmuciło.
Myślałem że da się to w miarę wyrównać jakimiś zabiegami, gdzieś czytałem że smarowanie niektórych części w tym pomaga.
Awatar użytkownika
kempol
Fast&Furious
Fast&Furious
Posty: 423
Rejestracja: 11 kwie 2015, 23:55
Lokalizacja: Warszawa/Tarnowskie Góry

Re: Różnica prędkości pojazdów

Post autor: kempol »

Witam

Potwierdzam to co mówi Petrus.

W celu poprawy własciwości jezdnych zalecam regularnie czyscic i smarować opony oraz elementy toczne.

W celu niwelacji różnicy prędkości można próbować tak zaprogramować samochodzik aby prędkość byłą podobna.
Pozdrawiam
Kempol

-.- --- -.-. .... .- -- / -.-. .. ..-.. / .- -. .. ..-

"Ci którzy chcą szukają sposobu, ci którzy nie chcą szukają powodu"
Tofi
Użytkownik szos
Użytkownik szos
Posty: 62
Rejestracja: 08 gru 2017, 00:57
Lokalizacja: Northampton (UK)

Re: Różnica prędkości pojazdów

Post autor: Tofi »

Odkopuje trochę stary temat, ale może komuś się przyda. Różnica w prędkości to właściwie czysta fizyka. Przyczepność opon, sprawność silnika, masa pojazdu, oraz geometria pojazdu. Na to ostatnie chce zwrócić uwagę. Nie pamiętam w jakim sklepie internetowym to widziałem ale to przykuło moją uwagę. Dwa auta Lamborghini - ten sam model, tylko chyba inne rocznikowo i jeden z nich miał uwagę, że nie może być używany z pochyłymi zakrętami o promieniu R1. Dokładnie się przyglądając trafiłem jeszcze na kilka takich przypadków, czyli jednak jakieś różnice w konstrukcji musza istnieć. Masa pojazdu rozumiana jako dwa istotne elementy - masa całkowita i masa rotacyjna kół - lżejsze koła to lepsze przyśpieszenie, masa pojazdu działa podobnie, ale przy dwóch tak samo ciężkich pojazdach decyduje masa kół. Sprawność silnika to kolejny element - wbrew pozorom nowy silnik nie ma swojej szczytowej formy, a są za to odpowiedzialne szczotki. Nowe szczotki mają prostokątny kształt zatem powierzchnia styku szczotek z rotorem jest punktowa. Zużyte szczotki mają już wyszlifowany półokrągły kształt, więc powierzchnia styku jest większa. Jeżeli się pogrzebie w literaturze fachowej znajdziemy równanie na opór gdzie jedną z wartości jest przekrój (pole powierzchni) przewodnika. Im większa powierzchnia styku tym mniejszy opór i tym samym większy prąd może popłynąć, a moc silnika to iloczyn natężenia prądu i napięcia. Na youtube można znaleźć filmy instruktażowe na temat starzenia silników. Z oponami jest podobnie - chodzi o powierzchnię styku oraz współczynnik tarcia, który jest inny dla twardej opony a inny dla miękkiej. Nowe opony są zakładane na wcisk i aby się trzymały średnica wewnętrzna jest minimalnie węższa niż średnica felgi, co w rezultacie powoduje wybrzuszenie i opona wygląda wtedy jak beczka. O ile w przednich oponach jest to efekt pożądany (sztywna oś - brak dyferencjału powoduje że wolniejsze koło hamuje pojazd, dlatego lepiej żeby się ślizgało) to koła napędowe powinny robić wszystko żeby pchać autko do przodu. Można to osiągnąć na dwa sposoby: zwiększenie powierzchni tarcia po przez szlifowanie kół by miały płaski profil, oraz zmiękczenie gumy - oleje rozpuszczają gumę i np. wd-40 jest wystarczający by rozpocząć reakcję rozpuszczania struktury powierzchni gumy, ale nie wystarczająco mocny by zniszczyć opony. Wystarczy odrobinę nanieść na opony i poczekać do wyschnięcia, gdyż niezaprzeczalnym faktem jest że olej jest substancją wywołującą poślizg i uzyskali byśmy efekt odwrotny od zamierzonego.
Awatar użytkownika
Petrus
Administrator
Administrator
Posty: 932
Rejestracja: 18 gru 2013, 11:01

Re: Różnica prędkości pojazdów

Post autor: Petrus »

Pięknie, prawie naukowo wytłumaczone. Nic dodać nic ująć.

Silniki można "docierać" w wodzie. Próbowałem, różnica jest.
Pozdaaaaaawiam :-)
Petrus
----------------------------------------
"Wcale nie trzeba być szybkim, aby być pierwszym"
ODPOWIEDZ